Interiérový design není o penězích + jak na to zdarma

Řekněme si to narovinu: na mizině jsme občas všichni. Interiérový design a krásné bydlení ale není o penězích. Interiéry nacpané k prasknutí designovými profláklými kousky, nejlépe #nordic, v černé a bílé, se stejnými plakáty, stejnými stříbrno pruhovanými vázami,"creative"ními plakáty a světovými značkami jsou prostě slepě okopírovaná nuda, pokud nemáte vlastní styl a vkus. Omlouvám se všem milovníkům pseudoskandinávského stylu, ale těch tady u mně stejně asi moc nebude. Mít peníze je vždycky bonus a určitě vám to pomůže, ale krása vašeho domova s tím prostě nemá co dělat. Jak mít doma pinterestový interiér, i když "na to nemáte"? Sepsala jsem pro vás tipy a triky, jak na to!


Jsem hrozně šťastná, že můj skromný blogísek zatím nenalákal příliš haterů, a tak doufám, že mě nenávistné komentáře nečekají ani tentokrát. Kritika černobílé se totiž v naší(vaší) zemi nevyplatí. Vy mě ale už znáte a víte, že já to s vámi myslím jen dobře. Ale protože vím, že štěstí a spokojenost vždycky začíná a končí doma, chci, ať jste doma happy a nefňukáte, že to máte hnusný, no :) Jelikož teď navíc i u nás s rozpočtem bojujeme a moje pěneženka je spíš prázdněnka, potřebuji tyhle zásady připomenou i sama sobě. Abych nebyla smutná, že většina mých fotek na Instagramu nemůže mít žádné nóbl hashtagy, ale většinou jen maximálně tak #DIY. Takže co doma udělat můžete a totálně bez peněz?

1. UKLIĎTE: Nejjednodušší, nejlevnější a asi nejméně oblíbený trik. Bude to znít banálně, ale sebehnusnější interiér vypadá ještě hnusněji s bordelem všude okolo. Utřete prach, umyjte okna (to bych měla), vyperte třeba potah na pohovce nebo aspoń načechrejte polštáře. U nás doma naprosto nejvíce pomůže, když uklidím všechno z povrchu, co na něj nepatří, zastrčím všechny čouhající kabely, otřu prach z listů rostlin a naleštím zrcadla. Naleštěné povrchy navíc dodají do prostoru více světla a světlo je půlka úspěchu.

2. HEJBEJTE. Když jde do tuhého a už vážně nevím, co bych tady u nás udělala a nemůžu si dovolit utratit ani ká, přemýšlím, jestli bych nemohla něco prohodit. Přeskupím dekorace, otočím sedačku jinam, přesunu rostliny, přesunu lampy. Ze zkušenosti vím, že největší kus nábytku a světla mají ve výsledku největší efekt, protože jsou centrem pozornosti každé místnosti a budete mít dojem, že je místnost nová komplet celá. 

TRIK: Postavte se do vchodových dveří nebo do dveří místnosti a zaměřte se na to, co vidíte jako první. Místnost bude působit mnohem lepším dojmem, pokud ve vašem zorném poli bude něco zajímavého a ne třeba prázdná zeď. 

3. BUĎTE UMĚLCI. Vyrobit něco hezkého na zeď nebo na obnovu plakátů v rámech je hračka. Už slyším ty řeči, že ale nemáte peníze na ... doplňte. Já si udělala onehdá boží KOLÁŽ na zeď z vystříhaných časopisů a i ten základ/papír je původně zadní strana katalogu. Zajděte si do obchodů s nábytkem nebo oblečením a posbírejte jejich katalogy, vytáhněte staré časopisy, využijte letáky, které vám zaplňují schránnku. Když budete mít štěstí, narazíte na stránku, která se vám bude líbit tak, jak je (třeba nějaká vtipná reklama). Já si často vytrhávám stránk, které mají hezké textury nebo potisky, poslouží pak parádně pro výrobu koláží. 


4. ZA ODVOZ. O této kapitole bych tady mohla mluvit do rána, takže stručně. Sledujte bazary a všemožné sekce za odvoz. Já takhle získala náš jídelní stůl a moje milované křeslo, za odvoz. Jasně, nemáte auto. Já taky ne. Stůl jsem nesla 2 kilometry na zádech, pěšky, v minus dvaceti. Pokud chcete, najdete si cestu, že jo? :) Když bude mít štěstí, narazíte na něco, co si necháte tak, jak je, když ne, budete muset třeba něco přetřít nebo přečalounit. Pokud nemáte peníze na materiál a nemáte ani nic doma, rozmýšlejte, jestli se vám bude věc hodit do bytu dočasně i v původním stavu. Já jednou takhle dotáhla domů od popelnice originál Thonetku, šedě natřenou, oprýskanou, a nakonec tak i zůstala, protože byla prostě dokonalá. Můžete taky sehnat materiál na výrobu něčeho ve sběrných dvorech nebo třeba u babičky ve sklepě. 

5. NOVÝ ŽIVOT. Zkuste taky přemýšlet, jak můžete věci, které už máte doma, využít jinak. My máme starý stolek k sedačce, který prostě za nic nestojí, ale zatím není na nový. Je mi ho však líto vyhodit a tak už jsem vymyslela, že jeho desku použiju jako panel v kuchyni, zavěsím na něj háčky a budu tam mít všelijaké doplňky (však snad uvidíte). Možná můžete šmrncovní židli použít jako odkládací stolek? Možná může jako konferenční stolek sloužit velká dřevěná bedna? 

6. DODĚLEJTE TO. Pokud jste aspoň trošku kreativní, netvrďte mi, že nemáte doma ani jeden projekt, na který jste nakoupili materiál v období hojnosti, začali, ale nikdy ho nedokončili? Já mám takových minimálně osm :D A to možná ani nepřeháním. Začínání je mnohem snažší než dokončování a co si budeme povídat, možná jste v průběhu zjistili, že to není tak jednoduché, jak jste si mysleli? Ale na druhou stranu, neudělalo by vám to teď třeba dobrou službu nebo alespoň velkou radost?

7. PŘÍRODA. Jděte se projít a doneste si kousek přírody domů. Ať jsou to podzímní listy, zímní holé větve nebo jarní cokoliv, co je zelené a svěží. Není nic, co posune interiér na další level, dodá atmosféru a fotogeničnost, než čerstvé květiny ve váze nebo pár větví. Z větví můžete vyrobit taky kdeco od jednoduchých aranžmá ve váze po všemožné háčky, úchytky, stojánky a podobně. Přírodní materiály jako listy nebo kvítky můžete použít taky jako přírodní barviva a tiskátka třeba na velikonoční vajíčka nebo balící papír (pamatujete ze školky na razítka z brambory?). Co mne teď dělá hroznou radost, je pěstování avokáda z pecky, sleduju je bobánky každý den a mají se k světu! TADY máte návod, jak na to :)


8. ČAS JSOU PENÍZE. Takže pokud nemáte peníze, musíte investovat čas. Pokud jste bez práce, tak je to značka ideál, protože máte času spoustu, tak lepší než fňukáním, že nemáte práci, volné mezery mezi hledáním vyplňte něčím kreativním. Pokud práci máte, ale nemáte na utrácení, možná můžete vyměnit sledování seriálu za trošku kreativity a zlepšit svoje bydlení k lepšímu. Času máme každý stejně a je prostě na vás, jak ho využijete :)

9. NAKUPUJTE VIRTUÁLNĚ. A teď nemyslím na dluh, protože pokud na to nemáte, tak na to nemáte (s mým gigantickým dluhem jsem teď ve třiceti děsně chytrá:). Mám tím namysli plánujte, co si koupíte, až jednou. Jednak to prý pomáhá ty věci nakonec opravdu získat (viděli jste film nebo četli knihu Tajemství?) a druhak tím zabijete čas, kdy nakupovat nemůžete. Já jsem si docela oblíbila dejmidarek.cz, kde si můžete vytvářet všemožné seznamy a ukládat si odkazy na produkty odkudkoliv. Taky mám svůj nákupní seznam na stránkách IKEA a obecnou inspiraci si ukládám na Pinterestu. Taky si lepím lepítka v katalozích. A taky si vystřihuji obrázky a schovávám, pokud je to něco abstraktního a ne konkrétní produkt.

RADA: Pokud jste fakt v depce z toho, že na nic nemáte peníze, tenhle bod přeskočte. Musíte být v dobré, pozitivní náladě s vizí lepšího zítřka, jinak na tom nakonci budete ještě hůř a skončíte s kýblem zmrzliny a ubrečení, protože si prostě nemůžete koupit ale vůbec nic a beztak už nebudou mít vaši barvu/velikost až na to budete mít :D (vyzkoušeno za vás).

Doufám, že vám moje jednoduché tipy zlepšily náladu a třeba se i u vás doma do něčeho pustíte. Chystám se každou z rad rozebrat více do detailů v dalších článcích, zajímalo by vás to? Dejte mi vědět!



21 komentářů

  1. Super článok a díky za tipy...vlastne áno máš pravdu, som večný sťahovák nábytku a vždy sa snažím to zdôvodniŤ, prečo to bude teraz lepšie:)), preskupujem dekorácie...teraz v práci odkladám hnedé preklady z krabíc, mne budú slúžiť ako podklad pod foto, obrázky do rámikov...a moje heslo aj za málo peňazí sa dá...maj a krásne....

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrej seznam. S temi okopirovanymi cernobilymi interiery, ktere se tady v CR vydavaji jako prototyp Skandinavie, mi mluvis z duse. Nektere ty plakatky/vyrobky se mi dokonce i libi, ale "just" si je nekoupim, protoze je ma kazdy. Ja miluju blesaky a bazary vubec. Tam bych mohla travit cele dny. A zrenovovat ci jinak pouzit vec, kterou najdu treba cestou s odpadem, u kontejneru, to je pro me nejvetsi zadostiucineni:)))

    OdpovědětVymazat
  3. A já miluju blešáky a své popelnicové ráje, ale zároveň černobílou a taky pastelové barvy a bylo tomu tak vždycky. A baví mě kombinovat staré a "profláklé" a taky mě napadá, jestli to "fackování" černobílých interiérů není tak trochu móda, v té naší zemi, a že je to "škatulkování" už taky dost nuda. Já myslím, že každé bydlení je odrazem svého majitele. Jeho vkusu, citu, stylu a šikovnosti. Ať si každý bydlí, jak chce, ne?

    Mám tvůj blog i tvé bydlení moc ráda a moc se mi u Vás doma líbí. Nejvíc to, jak máme společné "hledání pokladů". :))

    Hezký den. :)
    Olív

    OdpovědětVymazat
  4. fajn článek:)
    Já jsem kdysi hrozně šoupala! To když jsem měla možnost ve svém obřím podkrovním apartmánu u našich. Neustále natírání, předělávaní a renovování mi taky nebylo cizí. Teď v našem mini 1+1, kde je nábytek majitelky a kde přes týden stejně nebývám, protože práci mám jinde, tak je to sakra těžké se nějak vyřádit. Ale aspoň nové potahy na polštáře, světýlka na parapet, dekorace na polici, ....Když už nic:)

    OdpovědětVymazat
  5. Je to od srdce, za mě palec nahoru.
    Kdo si tímto občas neprochází, tak
    nemluví pravdu...
    Pozdrav Vám do Osla i městu Oslo,
    snad se tam někdy vrátím.
    A věřte - bude líp!
    E.

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle mě nakoplo a přesně jsem to potřebovala! (Tyjo, nepsala jsem Ti to už k jinému článku?!) Zrovna dneska jsem cestou do práce přemýšlela, jakou mám v bytě tvůrčí krizi, protože cokoliv, co mě napadne vymyslet, potřebuji, aby zrealizoval přítel (například vyrobil světlo nad postel z led diodek, které jinak máme všude, nebo navrtal kolejnice nad kuchyňskou linku, abych si mohla udělat z poliček a košíků něco jako kredenc). Přitom asi jen hledám výmluvy a těch věcí bych sama mohla udělat milion... Třeba těmi kolážemi nebo přírodními materiály. Nebo třeba přeskupováním - na to jsem vůbec špatná, buď jsem hrozně konzervativní a jak někam umístím jednu věc, tak mám pocit, že je jí souzeno tam být navždy, nebo prostě neumím rozvinout představivost. Takže plán je jasný... aktivovat v mozku kreativní centrum a tenhle víkend musí být využitý!

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tu 6tku moc dobře znám. U nás doma máme jednu místnost, kde je jen postel pro hosty, koše s prádlem a zbytek prostoru zabírají moje "projekty a kreativní potřeby" :D Jsem chronický nedokončovatel. A článek je moc pěkný, před časem jsem chtěla podobný článek taky napsat, protože si myslím to samé, že pěkné bydlení nemusí být vůbec o penězích...A hádej jak to dopadlo ...:D

    OdpovědětVymazat
  8. Baru, super článek! Určitě napiš pokračování :)) Mně se ty černobílé interiéry docela líbí, sami dokonce máme taky jeden takový, i když teda ne úplně černobílý. A hlavně tam teda nemáme ani jednu designovou ikonu (pokud nepočítám zrecyklované a natřené thonetky od rodičů z půdy a Pantonku, kterou jsem vyhrála v jedné soutěži), zbytek je nábytek co jsme tak porůznu sehnali většinou zadarmo. Koupili jsme si jen bílý stůl z Ikea a velkou černou lednici. Ale už mám tu černobílou docela okoukanou, takže až budeme zařizovat nové bydlení, bude to jinak :))

    OdpovědětVymazat
  9. Souhlasím, žila jsem nějakou domu ve Finsku, kde jsem propadla kouzlu nordic interior design, ale často mě zaráží nakolik jsou si interiéry na instagramu podobné.

    OdpovědětVymazat
  10. Baru, mluvis mne z duse! Fakt!! Dik za Tvuj blog:-) Pa T.

    OdpovědětVymazat
  11. to je krásny článok a výborne sa čítaš! :)

    OdpovědětVymazat
  12. Zajímavé věci za odvoz v Praze člověk moc nenajde, podle mě ani v Česku..a bohužel, mnohé bazary a aukroprodejci se už dovtípili, jak cenné některé zdevastované kousky mohou být, takže si za ně žádají také opulentní cenu. Už ani Kolbenka není co bývala..

    PS: Příroda je nejlepší rada..zelená větévka ve skleněné lahvi po minerálce dokáže vykouzlit perfektní doplněk interiéru..

    Michael
    www.ontheleaf.net

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj:) hezky napsané, povzbudivě:) já to mám tak, že mi dělá větší radost nekoupit, než koupit:) ráda si prohlížím všechno na netu o bydlení, designu a shopy s tím vším a ukládám si fotky do složky a časem si je prohlídnu a zjistím, že to vůbec nepotřebuju, že je to jen masáž, že toho vidím tolik a mysl mi nabízí, že to taky chci:)...poslední čtyři roky jsme dokonce v opačné pozici, že všechno z bytu prodávám přes netbazary a mám radost, jak toho mám mín a mín...a že nejhezčí je volný prostor..přijdu domů a cítím se skvěle v tom místě osvobozenýho od věcí ..protože venku všude je tlak hromadit a mít a kupovat...volný prostor je valstně luxus:) když něco potřebuju, miluju kupovat na netu od lidí a mám to i s milýma mailama a příběhem..ted zrovna jsme objevila dřevěný lustr, pán se nechal přemluvit na poslání poštou, celková cena 207Kč, skleněné stínidla jsem nechtěla, dřevo obrousila od laku, objímky a tyčku natřela na bílo a koupila mléčně bílé žárovky aje to nádhera, pánovi jsem poslala fotku a byl nadšený, že ho chtěl vyhodit a ted je z něj takový krasavec:)..a příroda ta je fakt největší dárce všeho..stačí krásná zavařovačka a větvičky zlatého deště a pod sklenici kulaté dřevěné prkénko na krájení....tohle mě baví mnohem víc než to nakupování...je to docela teror podléhat všemu,co je "in" a mít pocit,že to musím taky mít..ale chápu to, myslím, že lidi pak mají pocit, že "někam patří" asi jako když mají sportovci stejný dres...chce to dost individuality ustát, že oblékám jen ten svůj:)...ale máme to krásný starosti, co:) myslím že by s náma hooodně lidí na planetě měnilo:) Káťa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Týjo, hezky napsáno, já mám podobnou zkušenost s ukládáním věcí a rozjímáním nad nákupem, který se většinou nestane! Doma máme devadesátkovou stěnu, uklidila jsem v ní, trošku něco přeskupila a ona se mi začíná líbit???

      Vymazat
  14. Veľmi fajn článok. Síce už som dlho nič do bytu nenakupovala, nie z dôvodu nedostatku financií, ale preto, že každý priestor je už zaplnený a až na pár drobností ako lampa /(tú som nahradila cotton-balls) nič ani nepotrebujem.

    No a na margo pseudo-škandinávskeho štýlu - tvoj popis mi sedí takmer na každú druhú instagram-merku zo Škandinávie so stoličkami (žeby Hay?), Kahler pásikovou vázou, kožušinami cez stoličky (ozaj, prečo si škandinávci dávajú kožušinu cez stoličku - my ich máme na zemi :-), plagátmi po stenách namiesto pekných malieb či reprodukcií slávnych maliarov (ako mám napr. ja)... No som z toho potom zmätená.

    OdpovědětVymazat
  15. No úplně moje slova. Začínám pracovat jako dekoratér a návrhář interiérů a tohle je moje idea. Dělat věci tak, aby nestály moc peněz a přitom to mělo duši a osobitost. Naučit je dát starým nebo už okoukaným věcem novou tvář a za nic - téměř. Přeji krásné jaro a další inspirativní články.

    OdpovědětVymazat
  16. Jeden z mála blogů, u kterého se vždy těším, až vyjde nový článek ^^ škoda, že zatím moc kreativity co se týče bydlení projevit nemůžu :/ Cappuccino Lover

    OdpovědětVymazat
  17. Hezké rady. Pár z nich jsem taky kolikrát použila. :) Třeba fotky z našich cest zavěšené na kolíčcích nad gaučem - jo a ten gauč právě je za odvoz. :D

    Days of Daysy
    :)

    OdpovědětVymazat
  18. Sice to primárně není o penězích, ale myslím si, že pokud to myslíte vážně, měla byste zkusit alespoň konzultace interiérového designu. Profesionál vás zkrátka a dobře upozorní na spoustu věcí, které by vás jinak třeba ani nenapadly. :) Nebo vám alespoň ušetří obrovské množství času, který byste strávila studiem dané problematiky. :)

    OdpovědětVymazat